måndag 27 januari 2014

Singapore, Malaysia

Nu är det över ett år sedan vi åkte iväg på vår långresa. Så nu är det verkligen läge att berätta om den sista tiden i Singapore och Malaysia!

Från Kota Kinabalu flög vi direkt till Singapore. Vi bodde i stadsdelen Chinatown med sina fina, färgglada hus och röda rislampor. Eftersom det lilla hotellet inte hade någon frukost hittade vi det lokala mattorget. De har en speciell teknik som gör att man "luftar" kaffet innan det hälls i koppen. Det blir riktigt gott!

Singapore är "a fine city" och det märks främst i tunnelbanan (MRT), där får man inte ens dricka! Men alla dessa förbud gör också att det är den renaste platsen vi varit på i Sydostasien.

Självklart testade vi Singapore Sling, originalet, på Raffles Hotel! Ja, det var den bästa av alla Slings vi testat! Den blev kanske extra god för att vi träffade några Aussies som bjöd på drinkarna :)

Sista dagen i Singapore utforskade vi Orchard street. Antagligen är det billigare än hemma med märkesvaror, men fortfarande inte så billigt att vi köpte något. Vi valde att fynda på andra köpcenter istället!

Sen avslutade dagen med indiskt mat och en promenad tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor. Nu väntade en natt på tåget upp till Kuala Lumpur. Vi kom dock iväg sent och eftersom vi åkte i egen kupé ville de servera kvällsmat till oss ändå, vid klockan 01.30 (!) Vi tackade vänligt men bestämt nej och bad samtidigt att få frukosten sent. Sent innebar att de knackade på dörren 05.30 med två rykande heta koppar te utanför dörren (utan bricka och inget bord i kupen) intressant resa men inte så mycket sömn.

Vi fortsatte vår resa från Kuala Lumpur direkt upp till Tapah Road. Hamnade mitt ute i ingenstans... men som alltid finns det någon som känner någon som kan fixa skjuts! Vi kom till den lokala busstationen där vi fick tag i en buss som tog oss upp till Tanah Rata, Cameron highlands. Kvällen var inte lika ljummen som vi var vana vid här uppe i bergen, men vi åt "steam boat" och var glada ändå. Det var en lokal högtid, så det var bara de kinesiska ställena som hade öppet den enda kvällen vi var i byn... Typiskt, men det blev bra ändå!

Vi besökte ett teplantage och -fabrik som tillhör 'BOH'.

Vi fick även en fin utsikt från ett rostigt (och lite rangligt) torn, som idag endast användes av turisterna.

Det blev en liten promenad, dels på en uppbyggd stig, men även inne i själva skogen. Fick se en av de köttätande växterna (se uppe till höger på bilden nedan).

Efter ett antal timmar i buss kom vi fram till ett lite varmare och behagligare klimat på ön Penang och staden Georgetown. Där mötte Martin upp oss, bjöd lite på sin tid och på sängplats i hans hem. Tack så mycket Martin! Vi avslutade sista kvällen på en bar med fantastisk placering, precis vid havet. Trots att solnedgången tydligen inte var som den brukade var det väldigt trevligt!

Efter besöket på Penang åkte vi båt till Pulau Payar för lite dykning. Allt var väldigt stressigt med mycket folk plus att det regnade (vi hade ALLA våra saker med oss), men vi fick till några bra dyk ändå! Vi fick se stora "ängar" av mjuka koraller, tonfisk, grouper-fiskar som var cirka en meter långa och två meters hajar. Här var nog de varmaste dyken vi gjort, 30 grader i vattnet, på 18 meter...!

Från Pulau Payar tog vi båten vidare till nästa ö, skatteparadiset Langkawi. En ö som inte har någon skatt på varken mat eller dricka. Efter en härlig långfrukost på hotellet började vi promenera mot stranden. Det blev mörkare och mörkare på himlen, till sist kom regnet... Inget vanligt svenskt sommarregn direkt. Vi blev BLÖTA och när vi kom tillbaka till hotellet skrattade de bara åt oss :)

Dagarna vi var på Langkawi njöt vi på stranden. Det var en vacker strand, fantastiskt vatten och goda drinkar! Hittade det perfekta matstället, billig och god mat, precis bredvid hotellet där localsen hängde. Från Langkawi åkte vi båt till fastlandet för att sedan ta nattåget till Kuala Lumpur. Denna gången åkte vi inte med egen kupé och slapp allt tjat om mat! :)

Vi tillbringade de sista dagarna på resan i Kuala Lumpur, som tyvärr inte helt hade återhämtat sig från all rökutveckling från Indonesien, så det var ganska disigt. Men vi besökte Petronas Twin Towers, riktigt häftiga byggnader trots att de ägs av ett oljebolag!

Det bjöds på shopping i bland annat ett imponerade köpcenter (Berjayar Plaza) med både berg- och dalbana plus världens största tuggummi-maskin... Även i KL kunde vi hitta de bättre matställena dit inte turisterna tog sig. Billigt och riktigt god teh Tarik (varmt te med skummad mjölk).

För det mesta hängde vi här, köpcentret där man enklast gick vilse :) Tiden i KL avslutade vi med att ta hand om våra fötter som bara gått i flip-flops det senaste halvåret. Vi fick med allt vår bagage när vi checkade in på tågstationen inne i centrala KL, men det var precis på kilot.. Allt bagage kom fram till Köpenhamn, trots mellanlandning i Amsterdam! Inte en enda gång blev vi av med vårt bagage, på hela resan, fantastiskt mycket tur måste vi haft!

The pictures and videos of this blog are property of 2outofoffice.blogspot.com. They are not to be subject of distribution without authorization of its owners.