söndag 24 mars 2013

San Francisco – Fog city (?)

Efter en tidig morgon i San José kom vi till San Francisco vid fem på eftermiddagen, efter en mellanlandning i Dallas. Observera de moderna tv-apparaterna på flygplanet...

Vi tog BART (lokala tunnelbanesystemet) in till city från flygplatsen. Hade väldigt nära till hotellet från hållplatsen Powell.

Självklart ska man dricka drinken San Francisco när man är i San Francisco! Dock visste inte bartendern vad det var för drink, men hon googlade det eftersom vi heller inte visste vad det skulle vara i! Dock blev det kanske inte så gott som vi hoppades på... Det receptet hon hittade innehöll både dry och sweet vermouth, gin plus ett körsbär. Den var fin att titta på i alla fall (och ja, vi drack upp den ändå)!

Efter en gedigen frukost på hotellet började vi kolla in San Francisco.

Vi gick igenom China town och självklart blev det asiatiskt till lunch! Fanns faktiskt inte så mycket annat att välja på i närheten :)

När vi promenerade mot vattnet kom vi förbi skylten mot Coit tower. Efter en del trappor kom vi upp till en fantastisk utsikt! Vi såg både Golden gate bron (vi hade tur med vädret!) och Alcatraz. På väg upp till tornet såg vi några papegojor också! Understa raden, tredje från vänster.

Vacker utsikt över San Francisco.

Väl uppe vid tornet fick vi ännu bättre utsikt, både över den röda bron och fängelseön. Tog en annan väg ner från tornet, med ännu fler trappor! Mötte några som inte var så positiva på vägen upp, tydligen hade de ett flyg att passa också... Observera den låga vattenfontänen, här tänker man på hundarna också!

Motivbilder från Fisherman's wharf med omnejd.

Pier 39 bjöd självklart på sina ”nya” invånare, sjölejonen! De flesta låg och solade sig med några av de yngre herrarna roade sig med att putta ner varandra från flytbryggan...

Promenerade uppför de klassiska backarna och såg även den gamla spårvagnen. Vi fick bra utsikt över ön här också!

Såg världens (sägs det) krokigaste väg, Lombard street. Inte så mycket bilar eller människor, då passar man på att åka longboard istället!

San Francisco har länge varit väldigt miljömedvetna men det senaste är att de inte får lov att erbjuda kunderna plastpåsar samt att man måste ta betalt (10 cent) för varje papperspåse. Väldigt bra! Även om jag tyvärr såg att stora kedjor som H&M (!!) fortfarande använde sig av plast...

På Nike town fanns även en insamling av begagnade (slitna) skor som materialet skulle återanvändas till sport- eller lekplatser. Något jag inte sett i Sverige än?

Blev en promenad i solnedgången bland de fina husen. Vi testade även på att åka kollektivtrafik, buss denna gången, precis som lokalbefolkningen!

Är inte rykande brunnslock väldigt amerikanskt?

Äntligen fick vi äta lite riktiga tacos igen! Hittade ett hak som drevs av mexikanare, gott :)

Vi testade även på att tvätta ”the american way”, med mynt!

Åt brunch (och middag också så småningom) på Lori's diner. Häftig inredning och väldigt god mat!

Testade självklart, precis som i The Big Bang Theory, The Cheese cake Factory! Dock var det inte riktigt samma inredning som i serien. De levde dock upp till sitt namn, uppslaget som visas nedan är bara cheese cakes...! Vi var ju bara tvungna att testa...

Från restaurangen ovan var det väldigt bra utsikt. Den högra flaggan är Republic of California.

San Francisco by night. Tog en promenad i området vid vårt hotell och se vad vi hittade! Häftiga byggnader och vattenfall. Extra fint när det var upplyst av lampor.

Eftersom vi inte skulle flyga från San Francisco till Maui behövde vi ta oss till orten söder om, San Jose (tredje gången i San José för denna resan). Fick veta på hotellet att det var nästintill omöjligt att ta kollektivtrafik dit, (!) det skulle ta SÅ lång tid. Men vi kunde ju alltid ta en taxi dit för 200 dollar (!). Vi kollade upp lite själva och kom fram till att det går Caltrain till San Jose, väl där fanns det en gratisbuss till flygplatsen. Det tog det 1,5 timme och kostade oss 18 dollar TOTALT. Det funkar om man vill!

The pictures and videos of this blog are property of 2outofoffice.blogspot.com. They are not to be subject of distribution without authorization of its owners.