lördag 11 maj 2013

Sydney till Noosa

Nästa del av resan hade vi bestämt oss för att göra med en campervan, alltså en skåpbil inredd som husbil. Det blev en Toyota Hi-Ace med högt tak, kanon så man kan stå upp i bilen när man behöver. Där fanns till och med ett litet kök med gasplattor, mikro och en vask.

Resan började över Sydney harbour bridge, som tydligen inte är avgiftsbelagd norrut, så den avgiften slapp vi åtminstone (efter ett antal andra outförsedda utgifter...) !
Vi tog oss till Manly, strax norr om Sydney för att leta upp ett par surfingbrädor att vidareutvecklas på under vår resa norrut med ett oändligt antal bra surfstränder. Där hittade vi två brädor (Aussie-made) vi fastnade för, något små för vår erfarenhet, men det blev en kompromiss för att kunna ta med sig dem på resan vidare till Asien.

Inte så långt vidare norrut till Newcastle, ett stort kolindustrisamhälle, där vi stannade ett par nätter på en camping med direkt anslutning till stranden, perfekt för att kunna ta brädan från bussen och gå ut för att surfa närhelst man känner för det. Dessvärre var där inga vågor alls de dagarna, så vi ägnade dagarna åt att laga lite god mat, ta det lugnt och ta en båt in till Newcastle från andra sidan floden där campingen vi bodde låg. Väl i stan letade vi upp en pub som vi hört skulle brygga sitt eget öl, vilket tyvärr visade sig inte vara sant sedan flera år men namnet, The Brewery, passade visst bra ändå tyckte någon. Det blev i alla fall något att dricka och sedan en båt tillbaka till vår sida floden igen.

Upp vidare norrut till nästa camping, North Haven denna gången, där stannade vi några nätter och fick faktiskt smaka på lite surf med de nya brädorna. Det visade sig såklart vara riktigt svårt, men det visste vi ju om eftersom vi tog ett jättekliv i sortens bräda sedan surfskolan i Mexiko. Men det är ju bara att öva så ska det väl gå, man kan i alla fall stå med brädan och se rätt så fräck ut! =)

Precis som på campingar hemma så finns det gott om fåglar, vissa är nästan som hemma med vissa skillnader, som dessa skatorna, svarta och vita precis som svenska men en helt annan täckning och egentligen så ser de väl mer ut som en kråka i kroppen än en skata? Australian Magpies heter de i alla fall, vilket översätts till 'Australskata'.

Sedan en duva som har en tofs på huvudet och ett väldigt annorlunda ljud för sig, den heter tofsduva (!) och finns i princip överallt här.

En liten falkliknande fågel i varierade grå nyanser ser man också överallt, denna heter Noisy Miner.

I Australien verkar man inte ha förstått att ost faktiskt tillverkas i block och behövs därför skäras, nej här kan man tro att ALLA köper färdigskuret, åtminstone om man ser till hur svårt det är att hitta en osthyvel. Jag vet inte hur många mataffärer och andra butiker vi letat och frågat i, men till slut så hittade vi en, och till råga på det så var den riktigt billig också! Kanske beror på att ingen vet hur den används... ;)

Innan vi kom till Sydney hade vi besökt en vingård och köpt lite vin, som vi väntat på bra tillfällen att dricka och i nästa stad, Coffs Harbour, passade vi på att testa ett Pinot Gris dessertvin. Det smakade bra vid provningen i sin ensamhet, men tillsammans med en bit cheese-cake så blev det en helt annan sak, fantastiskt gott!

Den lilla papegojan här på bilden är också en söt ljudlig fågel som man stöter på nästan överallt, den heter Rainbow Lorikeet, regnbågslorikit, och är faktiskt ganska nyfiken och social av sig.

Nästa fågel på bilderna är en som vi kommit att kalla för "Plopp-plopp" och anledningen är just dessa fåglarna på bilderna. När vi först såg dem så låg en av dem ner och det hela såg väldigt konstigt ut, sen gick vi iväg och kom tillbaka förbi dem igen och då reste den på sig försiktigt varpå två kycklingar ploppade ut en i taget från under mamman. Den heter egentligen Plover.

På en strand vi kom förbi stod en pumpflaska med solkräm, texten på den lyder ungefär "ta en klick och skydda dig mot solen, detta är en slumpartad vänlighetsgest", värt att uppmärksammas!

Utanför Coffs Harbour finns något de kallar "Sky pier", eller"Sealy Lookout" egentligen, en utsiktspunkt där man ser hela staden och bukterna runt omkring, en riktigt häftig vy. Vägen dit är lite spännande också...

I staden finns också en nöjespark som heter "The Big Banana", gissa vad som välkomnar deras gäster vid porten?

I Lennox Head hade vi bättre tur med vågorna, vettig storlek och en riktigt stor strand så man kunde välja sin plats gentemot de andra surfarna. Här syns också flaggorna som man bör hålla sig inom när man badar (och utanför när man surfar).

Stjärnhimmeln här på södra halvklotet känns helt annorlunda, man känner inte igen så många stjärnbilder och det upplevs som att man ser betydligt fler stjärnor härifrån än hemma. Speciellt vintergatan syns tydligare härifrån.

Vi tog en promenad ner till stranden en sen kväll och månen lös upp som om det vore dag nästan.

Fortfarande i Lennox Head, där vi troligtvis hade bästa förhållandena hittills, Markus kämpar febrilt att komma upp på sin O'Donnell 6,10" bräda och lyckas emellanåt att stå upp en stund.

I Byron Bay finns en fyr på en klippa som heter Cape Byron, härifrån syns vita vida stränder så långt man kan se och har man tur kan man även se valar, delfiner, sköldpaddor och stingrockor.
Vi stötte på en av de frivilligarbetande som stod med sin kikare och tittade på en Wallaby som till synes kommit lite vilse, han stod och betade på en väldigt brant klippa precis utanför fyren. Mannen lånade oss gärna kikaren för att se närmre, roligt!

Vi kunde även se ett par sköldpaddor i havet utanför och något annat som rörde sig i vattnet som kikare-mannen trodde var en stingrocka av något slag, men vi hittade den inte riktigt med kikaren tyvärr, men vi bestämde oss där och då för att vi sett en stingrocka, så det så!

En rolig funktion vi hittade runt fyren var ett par stativ som man kunde skruva fast sin kamera på och ta sina kort, precis som ett vanligt stativ, med skillanden att detta står där det står. Vi testade såklart med fyren och stränderna i bakgrunden. Det sparar säkert de frivilligarbetande en hel del frågor om de kan ta en bild på folk, smart.

I Byron Bay finns även två öl-bryggerier varav det ena skulle ha en restaurang som vi tänkte prova till lunch dagen vi passerade (och kanske köpa med några drycker för kvällen att prova). Det visade sig dessvärre att just den veckan hade det bestämts att måndagar skulle vara stängt, gissa vilken dag vi var där? En av de som jobbade där kom ut och vi frågade hur det låg till "apparently we're closed on mondays'" svarade han och sa att han fått veta det tidigare samma morgon bara, maximal otur för oss, lite otur för dem också som förlorade en kund.

Vi hittade en av deras öl på lokala butiken, så det måste ju provas. Sedan letade vi även upp det andra bryggeriet, som låg mitt ute i ett industriområde, till skillnad från det förra som låg i ett bostadsområde... Det andra bryggeriet var öppet och hade väldigt trevlig personal, men sålde endast i lådor, alltså 24 flaskor. Det är lite väl mycket så även detta fick köpas från lokala butiken som ändå hade alla deras brygder faktiskt. Här hittade vi den öl som vi troligtvis hittills tyckt bäst om, Stone & Wood, Pacific Ale, kan ni få tag på den där hemma så är det bara att köpa, riktigt god!!!

Vi valde att stanna några nätter i Kingscliff, men tyvärr hade de ingen strand som var bevakad den här tiden på året eftersom skollovet precis tagit slut plus att de faktiskt hade stationära varningsskyltar för haj (!). Därför åkte vi istället en liten bit norrut till Coolangatta för att (försöka) surfa. Blev en riktig kaffe (inte Néscafé..) för att samtidigt kolla in vågorna!

Innan stranden hann vi även med att besöka "Memorial walk" vid Point Danger, till minne av alla skepp som sänkts eller skadats i olika krig genom åren.

Från Coolangattas strand ser man Surfers Paradise på andra sidan bukten.

För att hinna se Surfers Paradise tog vi en kvällskörning igenom (fullt tillräckligt enligt oss) och avslutade kvällen på RSL klubben i Currumbin. RSL klubbar finns överallt i Australien och är en krigsveteranklubb som har restaurang, pub och spelautomater. Plus att man behöver inte vara medlem eller ens bo i Australien för att besöka dem, trevligt!

Vidare norrut mot Sunshine coast passerade vi Brisbane. Vi hade tidigare blivit informerade om att det finns vägtullar där som kan kosta väldigt mycket pengar till bolaget vi hyr bilen av, om man inte betalar vägtullen förstås. Efter lite undersökning insåg vi att man kan åka andra vägar för att undvika dessa tullar, vilket ledde oss rakt genom centrum! Vilket självklart var ännu trevligare för oss eftersom vi fick se lite av Brisbane.

Körde även en liten bit på Steve Irwins väg, som förstås bytte namn från Old Bruce Highway till just detta för några år sedan.

I hopp om att få en kaffe (!) och lite solstrålar efter en dag i bilen (och på informationscentret för att bestämma samt boka en tur till Fraser Island) åkte vi till norra delarna av Caloundra. Tyvärr var caféet vi tipsades om stängt men solen och stranden hittade vi! Det fanns både söt- och saltvatten då det var en flodmynning precis vid denna plats. Ganska modigt att surfa här (inte vi..) då det oftast finns mycket fisk vilket också innebär många hajar!

Så här mysigt kan man ha i en husbil i Australien! Rakt ovanför oss fanns det två pungråttor som kalasade på bär (eller något liknande) från palmerna. Lite mörkt och de rörde sig en del så ursäkta den suddiga bilden.

När vi promenerade in till Marochydore från Mooloolaba passerade vi flera minnesplatser ifrån kriget, vilket är väldigt vanligt här, men här fanns det även en som stack ut från mängden. Här hedrade de alla de hundar som tjänat i krigen genom åren. Det fanns till och med en liten kran med tillhörande vattenskål nedanför!

Eftersom vi insåg att surfbrädorna vi köpt tyvärr inte riktigt kommer att passa för svenska förhållande beslutade vi oss för att sälja dem. Försökte vårt bästa med att sätta upp lappar vid surfklubbar (samma som RSL klubbarna men för livräddarna istället) där många surfare och potentiella köpare kan finnas. Vi fick även tipset om en sida där man kan lägga upp annonser gratis, www.gumtree.com.au. Ett tips till er som vill köpa brädor (eller något helt annat) när ni är i Australien! Vi hade definitivt använt detta om vi hade vetat om det tidigare.

Vi har hört talas om det och sett det på andra ställen i landet, men bilden längst uppe till höger förklarar vad de kallar sina flip-flops här...

En väldigt vanlig syn på vägarna i Australien! Hemma brukar det tillkomma ett körfält för omkörning/det blir dubbla körbanor tills den tillkommande körbanan avslutas. Här kommer det till ett körfält medan det andra, redan befintliga körfältet, avslutas. Vilket innebär att den långsammare trafiken måste vävas in i den övriga trafiken, som inte vill något annat än att köra om... Konstigt nog har vi inte sett några olycker än!

Kolla in namnet på Holden-bilen (Australiens version på Opel...), Statesman! =)

En av de mysigare campingplatserna hittade vi i Noosa. Där bodde vi på Lorikeet drive och började vårt tredagarsbesök med en glass! Vi fick även besök, dagligen, av en 'nästan vanlig anka' som nog egentligen ville se insidan av vår bil, men inte riktigt vågade.

The pictures and videos of this blog are property of 2outofoffice.blogspot.com. They are not to be subject of distribution without authorization of its owners.