tisdag 18 juni 2013

Bali, Indonesien

Efter en dag på Darwins flygplats (inte så inspirerande för att vara ärlig, men vi fick veta att det inte fanns en postlåda inne på flygplatsen!) kom vi fram till ett varmt och fuktigt Denpasar, Bali, sent på kvällen. Vi hade tidigare bokat (!) både boende och skjuts dit, så vi blev upphämtade på flygplatsen. (Observera att de "vänliga" personerna som verkar jobba på flygplatsen och hemskt gärna vill bära ditt bagage inte alltid är så vänliga och är självklart ute efter pengar!) Resan till Lovina, på norrsidan av Bali, tog cirka tre timmar. Somnade gott i bilen, men hann ändå se några byar (och regn!) trots att det var mörkt.

Första dagen vaknade vi av regn. Egentligen ska det vara torrperiod under denna tiden på året, men vädret ändrar sig överallt i världen... Innan vi åkte skämtade vi om vad vi skulle göra om det regnade, eftersom vårt badrum var utan tak! (Bild syns lite längre ner) För er information funkade det bra, bara man inte var där när det regnade som mest.

Vi försökte vänta ut regnet innan vi bestämde oss för att ta en liten promenad och se omgivningen. Första försöket kom vi inte längre än till huvudvägen (cirka 300 meter) innan det började regna. Inte som sommarregn hemma utan REGN. Så vi hann bli ganska blöta, men eftersom det fortfarande var varmt var vi lika glada för det, dock vände vi tillbaka!

Andra försöket gick lite bättre, då kom vi ner till havet och fick se den svarta stranden. Njöt av lite varma vindar, nypressad juice och utsikten över de färgglada fiskebåtarna.

Som man ändå kan tänka sig blir det fantastiska solnedgångar på Bali. Just detta är tagit från vår altan och ut över risfältet intill.

En av kvällarna testade vi att äta på indonesiskt vis, på golvet, men delvis upphöjt. På samma ställe var det även lite problem med att beställa maten (alltid lika intressant) så det slutade med att vi fick hjälp av tre personer på en gång! Man kan inte säga annat än att de är hjälpsamma.. och ja, vi fick något att äta också. Plus att vi fick veta att märket Fanta tydligen även finns som mineralvatten!

Till sist promenade vi åt rätt håll för att komma till Lovina, som ligger cirka två km ifrån Anturan, där vi bodde. Det fanns inga moln i sikte så vi lyckades promenera hela vägen utan att bli blöta (av regn i alla fall)! Fick njuta av ännu en fantastisk solnedgång (ser ni att molnet gör att det blir en skarp linje i vattnet?) innan vi testade Ayu's warung för första gången. Warung innebär ett billigt eller billigare matställe (som en soda i Costa Rica). Vi fick veta om detta stället på grund av att Ayu's man (och bröder) driver ett 'taxibolag' som arrangerar turer och körningar, som i sin tur var de som hämtade oss på flygplatsen.

En av dagarna beslutade vi oss för att äntligen använda våra open water certifikat! Resan bar till ön Menjangan, nordväst om Bali. Dock började resan inte optimalt med vår fullastade minibuss. Punktering (som lät mest som en explosion). Men vi hamnade på ett intressant ställe, i en by där de precis höll på med en kremeringsceremoni. Alltihop slutade med att vi fick åka i en 'bemo' (som en kollektivtrafikbuss, men utan hållplatser och med färre säten, samt kanske lite mindre komfort..). Men vi kom fram till båten som skulle ta oss ut till ön!

Solen sken på oss på väg ut och väl i vattnet såg vi massor av fiskar och koraller. Dock är vår kamera inte vattentät mer än till 10 meter så ni får hålla till godo med bilder ovanför vattnet! På ett av de två dyken såg vi en haj! Äntligen en 'blacktip reef shark' nu när vi tidigare sett 'whitetip reef shark'. De två andra dykarna såg den precis när den försvann om kanten då de tydligen inte riktigt förstod vårt tecken.

På väg till stranden på ön såg vi flera grottor, de flesta såg ganska mörka ut på håll och när man tittade närmre såg man att det var fladdermöss! Flera av dem flög också ut och in ur grottan (trodde dock att fladdermöss var nattaktiva?). Vi fick lunch på stranden i återanvändningsbara matlådor, gillas!

Precis när vi hoppat av båten på 'fastlandet' igen satt det flera apor och väntade på oss. De var främst ute efter maten i papperskorgen så de brydde sig inte så mycket om oss.

Man kan väl knappast ha varit på Bali om man inte har unnat sig en balinesisk massage. Vi tog en runda förbi Lovinas massage ställen, plockade några prislistor och satte oss hos Ayu's för att jämföra dem och dricka en juice. Där bestämde vi oss för ett ställe som tog 170 000 IDR (ungefär 120 kr) för ungefär en 2 timmars massage med scrub, bra pris och en bra massage!

Tempel finns det gott om på Bali, varje by har 3 för att symbolisera hinduernas 3-enighet. Utöver dessa finns även andra tempel som kan vara tillägnade särskilda gudar, vi besökte till exempel risgudinnans tempel under en heldagstur i de östra delarna av ön. Dit åker folket för att tacka för goda skördar och för att be om tur i nästkommande skörd, riset är ju det viktigaste livsmedlet i denna delen av världen.

Ett av de andra templen vi besökte hörde till fruktbarhetens gudinna och kallas Maduwe Karang.

På templet finns det många figurer, bland annat en man på en cykel vilket sägs vara en Holländare som tog med sig uppfinningen cykeln hit då de "koloniserade" Indonesien.

Vi åkte förbi en vulkan som heter Mount Batur, nedanför den ligger en sjö och kombinationen blir riktigt läcker! Lunchen åt vi på ett ställe som hade just denna utsikten, den fick vi givetvis betala för också.

Det största målet med dagen var Besakih, moderstemplet, dit alla indonesiska hinduer vallfärdar någon gång under sitt liv, de flesta indonesiska hinduer bor ju just på Bali, så det är ju praktiskt åtminstone! Här finns det 65 tempel, varav några tillhör kungafamiljen och endast de får använda dem såklart.

Besakih ligger högt upp på sidan av ett berg, så man kan se långt vid goda väderförhållanden, vi kunde se Denpasar som ligger några mil härifrån.

På Bali tillverkas visst det kända kaffet Kopi Luwak, som är så exklusivt eftersom det är ett kattdjur (den syns nederst i mitten på bilden, men ligger i en liten bur och har kurat ihop sig till en boll inuti en låda i buren, så den syns inte mycket...) som äter just de allra bästa och mest mogna kaffebönorna hela och sedan tar dess tarmsystem hand om endast det yttre skalen på bönan som vi ändå inte använder till kaffe. Ut kommer hela kaffebönor av allra bästa kvalitet som då tas om hand ur spillningen och rostas och säljs SVINDYRT över hela världen. Så värst speciellt var det inte heller om vi får tycka till, det var ju bra kaffe såklart, men inte SÅ bra men ganska lent i smaken.

Ytterligare ett tempel i de södra delarna av ön hann vi med denna samma dag, det kallas Elephant's Cave och har en grotta där man kan gå in för att be, men enbart i sällskap med en troende hindu (guide) vilket vi kände till att vi behövde och eftersom vi inte hade en guide så vi skippade grottan.

Omgivningarna på detta templet var imponerande, många trappor som ledde till vattendrag och ett par mindre vattenfall. När vi gått en bit in i området kallar en gammal man efter oss, leder oss in i ett av de mindre templen där han tänt lite rökelse och visar hur man skall göra för att be regelrätt, sedan såklart så visar han även vart vi kan lägga lite pengar för att han visat oss detta. Han visade oss också ut genom bakvägen ur templet, där det fanns en liten stig som sedan ledde till en annan grotta (andra bilden uppifrån till vänster) där vi tyckte oss se en elefantstaty inne.

Efter en lång dag, många tempel och många balineser som var ute efter våra pengar, åkte vi till vårt stammisställe i Lovina, Ayu's för middag och avrundning. Bra mat till bra pris helt enkelt!

Det är inte alltid man kommer till en bensinmack med sin moped på Bali, så många av lokalbefolkningen har öppnat sina egna mackar. Utan tillgång till pump så får man använda sig av något man har desto mer av, i vissa fall en hel drös med Absolutflaskor! =)

Sista dagen på Bali spenderade vi mestadels i bil på väg till flygplatsen. Men vi hann stanna till i "monkey forest" där de långsvansade makakerna lever. De är inte direkt rädda för människor som ni kan se på bilderna!

The pictures and videos of this blog are property of 2outofoffice.blogspot.com. They are not to be subject of distribution without authorization of its owners.