torsdag 20 juni 2013

Sulawesi - Makassar / Manado / P. Bunaken

Från Denpasar, Bali, flög vi första gången med AirAsia. Spännande att det började med att vi taxade ut, för att få veta att bromsarna inte riktigt var bra, så vi körde tillbaka igen. Det var som tur var inget problem med bromsarna när vi väl landade i Makassar, Sulawesi.

Vi kom fram sent på kvällen till Makassar och dagen efter blev det frukost på hotellet innan vi insåg att det regnade. Inte så lite heller (bilden uppe till höger)! Det blev lite uppehåll så vi passade på att promenera mot köpcentret som låg i närheten. Vi kom inte så långt innan det började regna igen, så det blev varsin cappuccino på närmsta café! Utsikten från caféet var över en arbetsplats med en väldigt säker byggnadsställning, av bambu (!)

Panakukkang mall var flera våningar högt, fylld av allt mellan stora affärer (liknande Åhléns med lite av varje) till små klockförsäljare mellan affärerna. Det fanns till och med en isbana på ett av våningsplanen, lite förvånande. Det kan ju tilläggas att vi var de ENDA turisterna där, vilket märktes på alla blickar (och rop) man fick...

Ett av de få turistmål de har i Makassar är Fort Rotterdam. Fortet fanns innan nederländarna kom till Sulawesi, men som mycket annat tog de över, renoverade (samt bytte namn) och använde det under andra världskriget.

Efter besöket i 'fortet' promenerade vi ner till stranden och havet. Kanske inte riktigt som man önskar att stranden ska se ut.. Vi träffade några universitetsstudenter som ville öva på sin engelska och brukade komma till det här området eftersom det oftast var hit turisterna kom. De berättade till exempel att båten som syns på bilden gick sönder en dag och har legat där så länge de kan minnas. Vi fick även veta att man får börja köra motorcykel (125 cc) redan när man är 12 år (!)

Trots att stranden inte var så tilltalande var det ändå en fantastisk solnedgång!

Efter en dag i Makassar var det dags att åka vidare norrut till Manado, den näst största staden på Sulawesi. Vi var lite tidiga på flygplatsen som var väldigt välkomnande, med många bänkar att sitta och vänta på.. eller vad tycker ni? Det är ju rent i alla fall!

Framme i Manado blev vi hämtade vid flygplatsen och upphämtade av en båt (privat (!) eftersom det bara går en allmän båt på eftermiddagen) i hamnen. På väg ut till ön fick vi se ett vackert åskoväder i bergen strax bakom Manado. När vi kom fram till Bunaken beach resort möttes vi av en uppdukad middag, trots att klockan var närmre tio på kvällen, trevligt!

Så här såg det ut där vi bodde i lite över en vecka. Tanken var att bara stanna några nätter, men vi trivdes så bra (med dykningen och utsikten) att vi stannade några nätter till!

De flesta av dagarna bestod av dykning, snorkling, sol, mat och kaffe! Det indonesiska kaffet är gott men tillreds på ett annorlunda vis. Först häller man i bönorna i muggen för att sedan hälla på det varma vattnet. Man rör om alltihop och sedan låter man bönorna sjunka ner till bottnen. Klart för servering!

Vi hade ofta sällskap av de två hundarna som bodde på resorten, speciellt vid middagsbordet. Om man inte klappade dem tillräckligt hände det att man fick ett huvud i knät!

Vi fick sällskap på båten av Wieteke och Jeffrey, som följde med oss ut och snorklade medan vi var nere på våra dyk. Så här fina dagar hade vi nästan varje dag, kanske lite mer moln någon dag. Men väldigt behagligt att komma ut på båten! I vattnet var det cirka 30 grader och minst lika varmt i luften.

Vi fick låna Wietekes och Jeffreys GoPro-kamera en dag (tack så mycket!!) för att kunna ta några bilder nere på djupare vatten än 10 meter. Så här kan det se ut när man dyker på ungefär 14 meter vid Bunaken! Eftersom solljuset försvinner ju längre ner man kommer blir det ofta blått, som ni ser på bilderna. Vi har även fått se en liten, liten sjöhäst. Den gul- och vita på bilden nedan. Inte större än en centimeter!

Det gul- och svarta som syns uppe till höger kallas 'feather star' och sitter faktiskt inte fast på ett ställe som man kanske kan tro. Den har flera små ben under sig och förflyttar sig ganska snabbt!

Bunaken style! Det finns en stil på Bunaken vi inte har sett någon annanstans... Det innebär att man drar upp tröjan och klappar sig på magen. Gärna med en belåten min! Glöm inte att det gäller speciellt om man har en lite större mage!

På norra delen av Sulawesi är över 90 procent kristna, utöver kristendomen är det islam och buddhism som är störst. I byn på Bunaken kan man se att man kan faktiskt samsas oavsett religion, det finns både en kyrka och en moské i en by på cirka 3400 invånare.

Även ovanför vattnet är det mesta ganska blått. Till och med båten! Det finns säkert över 50 dykplatser runt Bunaken, vi hann med 15 av dem! Så man hade kunnat stanna några dagar till och ändå inte dyka på samma plats.

På bilden syns också den klassiska smala fiskebåten med pontoner (ett par bamburör bara) på sidorna.

En eftermiddag åkte vi ut på ett 'mandarindyk'. Mandarinfisken är en väldigt speciell och färgglad fisk som inte är större än några centimeter. Den kommer ut vid skymningen ur korallen och kan lättats hittas under den tiden.

Vi tog våra ficklampor och hoppade i vattnet. Det är ett annorlunda dyk då man stannar i samma område under hela dyket, annars brukar man simma mot eller med en ström och dyka över ett större område.

Vi fick se mycket under vattnet men tyvärr inte mandarinfisken. Det är helt andra fiskar som kommer fram vid solnedgången! Till exempel fick se både bläckfisk och drakfiskar (som förvirrande nog heter 'lion fish' på engelska). För er som är nyfikna så finns bilder på mandarinfisken finns här.

Min födelsedag firade jag med två dyk på förmiddagen och en riktigt härlig eftermiddag med en bra bok i hängmattan. Kvällen började med en riktigt god middag (som Wieteke hade lyckats få till genom att säga att det var min födelsedag, tack!) med Ayam Sate; kycklingspett med jordnötssås.

Efter middagen ursäktade Markus sig och försvann en stund. Plötsligt kom han ut med den största chokladtårtan! Med ljus och allt. Jag blev verkligen överraskad! Kvällen avrundades med livemusik (observera den häftiga hemmagjorda basen!) och sång! Tack för en trevlig födelsedag alla berörda!

Dagarna vi inte gjorde några dyk snorklade vi istället. Rakt utanför vårt boende fanns det både sjögräsängar (med orangea sjöstjärnor!) och korallrev med en avslutande korallvägg. På det djupaste platsen utanför ön, närmre Manado, är det så djupt som 1600 meter (cirka).

Vi hittade Nemo vid en av snorklingarna! Såg även en jättemussla som inte hunnit bli så stor än, men väldigt färgglad!

Uppe till höger syns en gobifisk, som finns i många olika varianter. Allt från väldigt färgglada och små till stora och sandfärgade (samt svåra att se!).

Vi fick även se fler drakfiskar, sjöorm (den randiga) och 'julgransmask' (orange ner till vänster). Masken ser ut som en julgran när den äter, därav det logiska namnet (latinska namnet är Spirobranchus giganteus)! Den har en väldigt snabb reflex så om man flyttar vattnet framför den, drar den snabbt in "julgranen" för att sedan sakta komma tillbaka ut igen. På en korall kan det finnas flera olika färger av julgransmasken.

Efter en helt fantastisk vecka (och lite till) fick vi skjuts (med våra stora ryggsäckar) på varsin (vi fick varsin i alla fall!) moppe in till byn för att hinna med båten. Väl framme insåg vi att vi inte behövde åkt så tidigt. Ingen stress här inte! Vi fick snällt vänta till att båten var full och att alla som behövde hade fått lämna sina färskvattendunkar. Charmigt!

På väg in till Manado fick vi även se delfiner eller i alla fall en som hoppade flera gånger. Inne i hamnen var det trångt och vi fick putta undan en båt så vi kom in till trappan. Men varför använda trappan helt och hållet när man kan använda en skranglig planka? Snäppet värre än att gå på båten vid stranden på en planka.. Men det gick och jag tappade varken kameran eller datorn i vattnet!

The pictures and videos of this blog are property of 2outofoffice.blogspot.com. They are not to be subject of distribution without authorization of its owners.